HIFOs skolepolitiske plattform

HIFO har vedtatt en plattform for å styrke historiefaget i skoleverket.

Med de nye læreplanene fra 2020 er situasjonen for historie i skolen blitt kritisk. Historisk kunnskap, og fagets tenkemåter, har vært på vikende front gjennom flere læreplanrevisjoner. Ved utviklingen av nye læreplaner må både den historiefaglige og historiedidaktiske kompetansen sikres bedre ved sammensetningen av læreplangruppene. Som en organisasjon for historikere landet over, står HIFO klare til å bidra i arbeidet med å sikre at læreplanverket igjen oppfyller formålsparagrafens grunnleggende formulering om å gi «elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring.

HIFOs skolepolitiske plattform kan leses i sin helhet her

Plattformen er utarbeidet av et utvalg bestående av Marlen Ferrer (OsloMet),Peter Hatlebakk (UiB), Kim Helsvig (OsloMet), Tomas Høisæter (HVL), Andreas Bagås Lien (Oslo katedralskole), Jacob Maliks (NTNU), Sissel Rosland (HVL), og Christian Sæle (UiB).